De SIDN is verantwoordelijk voor de uitgifte van .nl-domeinnamen. Ten behoeve van beleidsvorming voeren ze regelmatig marktonderzoeken uit.  Het laatste onderzoek, uitgevoerd onder 1.000 zakelijke respondenten, gaat over de positie van de .nl-extensie op de domeinnaammarkt.

Positie .nl op de domeinnaammarkt

We delen graag een aantal interessante conclusies uit dit onderzoek met je:

  • Vrijwel alle startende ondernemers beginnen nu online. Er is in het onderzoek geen starter geweest die offline wil starten en/of zijn domeinnaam niet registreert.
  • Vindbaarheid is het belangrijkste criterium om een domeinnaam te selecteren. Betrouwbaarheid een goede tweede.
  • .nl profiteert van het stijgende aantal lokale ondernemers dat online gaat. Bij deze groep is de voorkeur voor .nl 92%.
  • Daarbij geeft 86% aan er ook direct hosting of een website bij te nemen. 18% start ook direct een webshop

Wat als een domeinnaam bezet is?

Er werd ook gevraagd wat de respondenten zouden doen als een domeinnaam al bezet is:

  • Als het nodig is, zou 75% van de houders bereid zijn de ideale domeinnaam te kopen.
  • De meeste houders (59%) hebben geld over voor .nl , maar de waardeperceptie van .com is het hoogst.
  • 25% geeft aan nooit een domeinnaam te zullen kopen.
Heb je zelf interesse in een domeinnaam die al bezet is? Maak dan gebruik van domeinbemiddeling! Wij onderzoeken van wie de gewenste domeinnaam is en of deze kan worden overgenomen. Je ontvangt een rapport met daarin een prijsanalyse, gebaseerd op vergelijkbare domeinnaamtransacties. Onze makelaars begeleiden je vervolgens door het hele aankoopproces: van prijsonderhandeling tot overdracht. Als koper blijf je tijdens het gehele traject anoniem voor de verkoper. Meer informatie..

Specifieke landendomeinen

Een andere uitkomst is dat steeds meer ondernemers een voorkeur hebben voor specifieke landendomeinen als ze met activiteiten over de grens gaan. Zo registreerden men eerst een .com voor activiteiten in Frankrijk, terwijl men nu eerder kiest voor .fr. Deze keuze gaat ten koste van de relatief nieuwe TLD’s zoals .shop en .travel.

.com versus .nl

Ook is gekeken naar de positie van .com versus .nl. Ondernemers met internationale plannen hebben in grote meerderheid een voorkeur voor .com als primair domein, maar 72% van hen zou ook overwegen naast .com een .nl te registreren. Het registeren van .eu zou door 22% van de houders overwogen worden, maar is slechts voor 3% het domein van 1e voorkeur. Men ziet .nl vooral als vertrouwd en veilig en .com wordt geassocieerd met bereik en status. Op het gebied van vindbaarheid zien de respondenten geen verschil.

Bron: SIDN