In de categorie opvallend nieuws; maarliefst 21 Europese bedrijven zijn het slachtoffer geworden van een groot internationaal fraudenetwerk op internet. Deze bedrijven werden elk gedupeerd voor bedragen van €19.000 tot €750.000. Volgens Jefta de Ruiter, Business Development Manager bij Domeinbalie.nl, had deze miljoenenfraude via valse domeinnamen voorkomen kunnen worden.

Wat is er gebeurd?

Bij een Nederlandse wijnhandelaar uit Waddinxveen deed zich begin dit jaar een mooie kans voor. Ze werden benaderd door Simply Market, een Franse supermarktgigant. De supermarkt wilden haar wijnassortiment gaan uitbreiden en daarvoor een samenwerking aangaan met de wijnhandelaar. Wat volgt is een periode van uitvoerig mail- en telefooncontact. Wat de wijnboer echter niet wist, was dat de mensen waar hij contact mee had helemaal niet van Simply Market waren…

“De namen waarachter de oplichters zich verschuilen bestaan ook echt; het zijn de namen van mensen die bij Simply Market werken. Ze staan netjes op de website en zijn terug te vinden op LinkedIn. De e-mailadressen die gebruikt worden zijn nagenoeg identiek aan de echte e-mailadressen. Het enige verschil, zo blijkt later, is dat de supermarktketen de extensie .fr gebruikt en de oplichters .com.”

“Toen wij vroegen om vooraf te betalen, iets wat we altijd doen, zeiden ze dat ze als groot bedrijf dat nooit deden. Een kwestie van bedrijfsvoorwaarden.”

Door de grootte van het supermarktbedrijf en het goede imago besloot de wijnhandelaar uit Waddinxveen akkoord te gaan met een levering van 55.000 flessen t.w.v. €100.000. De factuur hiervoor werd niet betaald en het telefoonnummer van de partij waarmee ze zaken dachten te doen werd niet meer opgenomen.

Helaas was niet alleen de Wijnhandelaar uit Waddinxveen slachtoffer van deze oplichters. Ook een Nederlands bedrijf in koelsystemen leverde 125 airco’s en ging het schip in voor €70.000. Ook hierbij mailden de oplichters vanuit een domeinnaam die heel sterk leek op een groot en bekend bedrijf.

Klik hier voor het complete dossier op rtlnieuws.nl.

Hoe kon deze fraude via valse domeinnamen worden voorkomen?

“De oplichters zijn zeer professioneel ter werk gegaan. Ze deden zich voor als vertegenwoordigers van grote Franse bedrijven, stonden netjes op de website vermeld en waren ook gewoon terug te vinden op LinkedIn. Er was veel mail- en telefooncontact en in sommige gevallen kwamen de fraudeurs zelf bij de bedrijven langs voor afspraken. De e-mailadressen die ze gebruikten waren nagenoeg identiek aan de echte e-mailadressen, met het verschil dat de echte supermarkketen gebruik maakt van de .fr extensie en de oplichters van .com. Dat deze fraude niet kon worden opgemerkt door de slachtoffers is dan ook niet heel vreemd,” stelt Jefta. “Dit valt eigenlijk onder typosquatting, waarbij misbruik wordt gemaakt van een typefout in de domeinnaam.”

Het misbruik van de bijna identieke maar valse domeinnamen had echter wel kunnen worden opgemerkt door de de Franse supermarktgigant, door bestaande en nieuwe domeinnaamregistraties te scannen op merknamen. Onze recent gelanceerde DomeinMonitor voorziet in die behoefte. Jefta: “Hierbij worden domeinnaam waarin je merknaam voorkomt (of die sterk op je merknaam lijkt), meestal real-time, gerapporteerd en gecategoriseerd. De Franse supermarktgigant had hiermee de gebruikte .com domeinnaam al kunnen opmerken en passende actie kunnen ondernemen, voordat de fraudeurs hun slag konden slaan.”

DomeinMonitor inzetten voor de bescherming van je merk en online reputatie? Neem dan direct contact met ons op via pro@domeinbalie.nl voor meer informatie en advies.

Kennis én korting!

We verzamelen elke maand de belangrijkste updates en meest interessante nieuwtjes op het gebied van online marketing, e-commerce, cybersecurity en meer. Ook krijg je elke maand een kortingscode van ons!

Bedankt voor je aanmelding. Kijk snel in je inbox en klik op de bevestigingslink.