Phishing is een steeds groter wordend probleem. De e-mails van oplichters zitten steeds beter in elkaar, waardoor het lastig is om echte van valse e-mails te onderscheiden. 

Daarom besloot ABN AMRO afgelopen week een e-mail te sturen naar haar medewerkers, waarin werd medegedeeld dat ze een leuke gadget kregen. De bank had namelijk goede resultaten behaald en daarom wilde het management een mooi gebaar maken. Toen de medewerkers vervolgens op de link in de e-mail klikten kregen ze een melding dat ze in de val waren gelopen. De betreffende e-mail was namelijk door de bank zelf verstuurd om erachter te komen hoe gevoelig haar medewerkers zijn voor phishing.

“Een bank heeft veel waardevolle informatie en moet daarom goed beschermd zijn tegen digitale indringers,” aldus Jeroen van Maarschalkerweerd van ABN AMRO. De e-mail had door de medewerkers herkend kunnen worden door de naamloze ondertekening van ‘het managementteam’. Daarnaast was de e-mail afkomstig van een incorrecte domeinnaam, namelijk abn-amro.ml.

Hoewel de actie van de bank niet op veel sympathie kon rekenen onder het personeel, laat het wel zien hoe kwetsbaar we zijn voor online criminelen. Zo sturen internetcriminelen steeds vaker phishing mails uit naam van supermarkten, bouwmarkten, winkels en verzekeraars en worden bedrijven steeds vaker slachtoffer van CEO-fraude.

Je kunt zelf testen hoe gevoelig je bent voor phishing door de phishing quiz van de Consumentenbond te doen. Naast inzicht in de technieken die oplichters gebruiken krijg je ook concrete handvatten om echte van valse e-mails te onderscheiden. 

Kennis én korting!

We verzamelen elke maand de belangrijkste updates en meest interessante nieuwtjes op het gebied van online marketing, e-commerce, cybersecurity en meer. Ook krijg je elke maand een kortingscode van ons!

Bedankt voor je aanmelding. Kijk snel in je inbox en klik op de bevestigingslink.